لطفا چند لحظه صبر کنید ...
نقش اکسس کنترل و rfid در جام جهانی 2022

نقش اکسس کنترل و rfid در جام جهانی 2022

شرکت HID Global  به عنوان پیمانکار استقرار سیستمهای کنترل دسترسی هوشمند و فروش بلیط جام جهانی قطر با استفاده از فناوریهای پیشرفته و تقویت شده RFID  در دو فرکانس HF یا مایفر 13.56 مگا هرتز و فرکانس برد بلند UHF  موفقیت بی نظیری را در بزرگترین رویداد ورزشی جهان کسب نمود . این شرکت که در ایالت تگزاس کشور ایالات متحده آمریکا مستقر می باشد دارای بیش از 4500 پرسنل بوده و در بیش از 100 کشور جهان دارای دفاتر نمایندگی رسمی می باشد . با این توضیح که عبارت HID به معنای Human Interface Device  می باشد و سایت رسمی آن HIDglobal.com  می باشد .

اهداف ارزشمندی که میزبان بازیهای جام جهانی و مدیران ارشد شرکت HID دنبال میکردند عبارت بودند از :

-کنترل هوشمند تماشاگران در محیط استادیومها

- فراهم نمودن امکان تخلیه اضطراری ورزشگاهها

- جلوگیری از تقلب در فروش بلیط های مسابقات

- جلوگیری از ازدحام جمعیت در ورودیها و خروجیهای ورزشگاهها

- ردیابی مسافران خارجی و تامین امنیت آنان

- ارائه خدمات هوشمند و رایگان در متروها و پارکها

- کنترل دسترسی محیط های بیرونی ورزشگاهها و گیت های ورود خروج

- ثبت هوشمند تمام وقایع و فراهم نمودن امکان نظارت آنلاین بر جریانات مسابقات ورزشی

- فراهم نمودن امکان ردیابی تماشاگران در داخل هشت استادیوم قطر

- و ... 

شرکت HID با بهره گرفتن از مفاهیم علمی و عملی فناوری RFID  و تجهیزات اکسس کنترل شامل ریدرهای RFID در فرکانس مایفر، گیت های کنترل تردد ، سیستم های نظارت تصویری ، تگ های کاغذی و کارتی مجهز به دو فرکانس HF  و UHF ، آنتن های UHF تقویت شده ، تجهیزات بازرسی بدنی مجهز به فناوری ایکس ری  و ... توانست به بهترین شکل ممکن این رویداد جهانی را که بالغ به 1.2 میلیون نفر مهمان خارجی و 2.7 میلیون بلیط تماشاگر داشت را مدیریت نموده و سازمانهای تامین امنیت کشور قطر را در مدیریت و کنترل امنیتی مسابقات یاری نماید که در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود :

الف ) : ردیابی مسافران و تماشاگران :

برای هر یک از مسافران قطر ، در حین ورود یک کارت به نام کارت HAYA ارائه میگردید که ارتباط یک به یک با اطلاعات شخصی فرد و منطبق بر اطلاعات گذرنامه آن فرد بود . استفاده از این کارت معروف به هایا که موقع ورود شهروندان خارجی به قطر ارائه میگردید علاوه بر اینکه امکان دسترسی مستقیم و رایگان به مترو و اتوبوس را فراهم می نمود ، باعث شده بود که امکان مدیریت رویداد داده ها و ارائه گزارش های آنلاین از محل حضور مسافران را به مقامات امنیتی به صورت آنلاین و از راه دور ارائه نمایند .

برای این منظور شرکت HID در کارتهای هایا از تراشه RFID  فرکانس بلند UHF استفاده نموده و در مکانهای مورد نیاز از قبیل ورودی استادیومها ، متروها ، واگن قطارها ، اتوبوس ها ، هتل ها و جاهای دیدنی و توریستی اقدام به نصب آنتن های UHF  تقویت شده نموده بود که این آنتن ها از طریق شبکه رایانه ای به سرور مرکزی متصل گردیده و امکان ثبت محل های ورود خروج ، زمان و مکان را بر روی سرور فراهم نموده بود . امکان استخراج گزارشات مدیریتی از قبیل مکان حضور یک فرد در یک زمان مشخص ، تراکم جمعیت در یک مکان خاص ، پیگیری رویدادهای خاص و ...  به صورت آنلاین از طریق نرم افزار یکپارچه ای که تحت عنوان مدیریت رویداد یا EMP فراهم گردیده بود امکان پذیر می شد . با این کار امکان مشخص شدن اینکه یک مسافر با مشخصات خاص خود در چه نقطه ای از قطر حضور دارد فراهم گردیده بود .

ب ) فروش بلیط مسابقات :

شرکت HID  در بلیط های مسابقات که از 11 دلار تا 1600 دلار قیمت داشت از بلیط های کاغذی مبتنی بر RFID در فرکانس مایفر یا 13.56 استفاده نمود که هر کدام از این بلیط ها دارای یک کد شناسائی منحصر بفرد بوده و قبلا این کدهای شناسائی به سیستم یکپارچه نرم افزاری تعریف گردیده بود . ریدرهای RFID نصب شده در گیت های ورودی طوری استقرار یافته بودند که تماشاگران بدون اصطکاک و خیلی سریع ، بلیطها را شناسائی کرده و کد منحصر بفرد را بلافاصله به سرور مرکزی منتقل و در صورت صحیح بودن و تائید اجازه ورود داده می شد . استفاده از این فناوری در گیت های ورودی باعث گردیده بود تا نیاز به دید مستقیم بلیط و اسکن نداشته و عمل شناسائی خیلی سریع انجام پذیرد که این امر چاپ تقلبی بلیطها را غیر ممکن کرده بود .

 بلیطهای کاغذی از سه لایه ساخته شده بودند که یک لایه کاغذی با کیفیت بانکی بوده و جزئیات جام جهانی روی آنها چاپ شده بود ، یک لایه کاغذ حرارتی و یک لایه RFID  که بین این لایه ها قرار گرفته بود .

با استقرار کیوسک های سلف سرویس امکان صدور فوری بلیط فراهم گردیده بود که دارای چاپگرهای ویژه بوده و مشخص می نمود که بلیط به کدام تماشاگر صادر شده و در کدام سمت استادیوم ، کدام گیت ورودی و در کدام صندلی باید استقرار یابد  .

همچنین به منظور کنترل دسترسی محیط بیرونی ، در هر استادیوم و زمین های تمرینی اطرف آن ، صدها گیت کنترل تردد با فناوری تقویت شده UHF  مستقر گردید تا نسبت به شناسائی جریانات داخل و خارج گیت ها به صورت یکپارچه عمل شود .

ج ) سایر موارد :

استفاده از گیتهای بازرسی بدنی مجهز به فناوری ایکس ری ، امکان بازرسی فوری و سریع تماشاگران و کیفهای دستی همراهشان را به صورت سریع و دقیق فراهم می نمود تا تماشاگران نتوانند نسبت به حمل مواد ممنوعه به داخل استادیوم اقدام نمایند .

استقرار کیوسکهای مبتنی بر تکنولوژی RFID در محل حضور رسانه ها و گزارشگران خارجی ، باعث گردیده بود که خبرنگاران پس از ورود به مرکز رسانه ای ورزشگاه ، به صورت اتوماتیک با اطلاعات نرم افزار فیفا مطابقت داده شده و پس از تائید هویت روزنامه نگار به صورت آنلاین ، صندلی اختصاص داده شده از طرف فیفا در اختیار خبرنگار قرار گیرد تا پس از چاپ از طریق چاپگر تعبیه شده ، خبر نگار در محل از قبل اختصاص داده شده استقرار یابد .

تهیه و استقرار پلتفرم نرم افزاری یکپارچه و تحت وب امکان می داد تا مسئولین برگزاری مسابقات و مقامات امنیتی بدون وقفه و از راه دور بر تمام فرآیندها و اتفاقات نظارت داشته تصمیمات مقتضی و بموقع اتخاذ نمایند . این سیستم نرم افزاری تعبیه شده با سطوح دسترسی مشخص به تمام پرسنل این توانائی را میداد تا نقاط پر تراکم ، محل شلوغیها ، مشخصات فردی افراد حاضر در محل و ... شناسائی و از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری نمایند .

نصب و استقرار هزاران دوربین مدار بسته پیشرفته تحت شبکه و نیز فراهم نمودن امکان نظارت آنلاین پیشرفته تصویری از طریق نرم افزارهای مربوطه این امکان را فراهم می نمود تا بتوانند سیاستهای مدیریتی و امنیتی خود را در خصوص کنترل مکانهای ممنوعه و ... اعمال نمایند .

استفاده از سایر تجهیزات کنترل دسترسی از قبیل قفل های الترونیکی کمدهای رختکن های مسابقات و زمینهای ورزشی ، دستگیره های الکترونیکی دیجیتال ، سیف باکس ها و ... بر جذابیت کار میزبان افزوده بود .

استفاده از VAR برای کنترل جریان بازی و کمک به داوری نیز از اقدامات منحصر بفردی بود که در این مسابقات به نحو احسن استفاده گردید . شناسائی کرنر ها ، شناسائی خروج توپ از خط ، شناسائی ورود توپ به درون دروازه از طریق آنالیز نرم افزاری دوربین های پیشرفته کار گذاشته شده در درون زمین بازی بودند که پیشرفت غیر قابل انکار در بکار گیری متفاوت این تکنولوژیها  را شاهد بوده ایم .

نتیجه گیری : شرکت HID  با استفاده از فناوری RFID در دو فرکانس HF  و UHF  برای تامین اهداف مورد نظر خود و کشور میزبان بهره جست . تلفیق این فناوریها در کنار سیستمهای یکپارچه نرم افزاری با قابلیتهای ویژه و از جمله غیر قابل هک شدن و نیز استفاده از فناوریهای مربوط به سیستمهای نظارت تصویری و آنالیز هوشمند نرم افزاری این تصاویر که از طریق فناوریهای هوش مصنوعی انجام می گرفت جام جهانی فوتبال 2022 را به جام جهانی تکنولوژی تبدیل نمود که ارمغان آن داشتن یک خاطره شیرین جهانی و به یادماندنی از کشور قطر ، از فوتبال و از تمام زیبائیهایی بود که همه دنیا مشاهده نمود و لذات برد

 و حرف آخر اینکه این اتفاق تاریخی که بدون هیچ حادثه تلخی اتفاق افتاد یک فرآیند تصادفی نبوده و الحق که تدابیر و اندیشه های بزرگی در پس این اتفاق شیرین تاریخی بوده است .