لطفا چند لحظه صبر کنید ...
اکسس کنترل : نوآوری در صنعت RFID

اکسس کنترل : نوآوری در صنعت RFID

با توجه به مقبولیت روز افزون فناوری RFID ، انتظار میرود تا در آینده نه چندان دور این فناوری در پیاده سازی سیستمهای اکسس کنترل با پیشرفتهای شگرف و خیره کننده ای همراه گردد که این امر موجبات پذیرش گسترده تر ، قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه تر RFID گردیده و با کاربردهای بیشتری در صنعت و کسب و  کار روبرو شود .  رویکرد توسعه ای این فناوری که در آینده مورد انتظار می باشد بشرح زیر بیان میگردد:

افزایش برد آنتن های UHF در طرح های جدید تولید آنتن

ابداع  نوآورانه تگ های متنوع و برچسب های بادوام و همه کاره

یکپارچه سازی سنسورها و تگها  برای ساده سازی کسب و کار

افزایش ظرفیت حافظه در تولید تگهای هوشمند

ایمن سازی داده ها با استفاده از قابلیت های جدید مبتنی بر ابر

در نظر گرفتن توصیه ها و استانداردهای زیست محیطی

گزینه های چاپ انعطاف پذیر

که در زیر به طور مختصر به هر یگ از این موارد اشاره میگردد :

الف ) - افزایش برد آنتن های UHF در طرح های جدید تولید آنتن :

فناوری تولید تگ های RFID از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد . علاوه بر این در یک فناوری برد بلند ، تولید آنتن مرغوب با عملکرد مطلوب  ( در داخل تگها ) ارتباط مستقیمی با کیفیت عملکرد سیستم RFID  خواهد داشت بنابرین در طول چند سال آینده، با داغ شدن رقابت برای طراحی آنتن های RFID، انتظار می رود شاهد آنتن ها و فرستنده های جدید باشیم. آنتن های تگهای RFID برای دریافت سیگنال های RF در اطراف مواد انکساری و جاذب مهم بوده و کیفیت مواد تشکیل دهنده این تجهیزات باعث ردیابی سریع اجسام میگردد .

ب ) - ابداع  نوآورانه تگ های متنوع و برچسب های بادوام و همه کاره

پیشرفت‌ها در صنعت الکترونیک چاپی منجر به تولید کلاس‌های جدیدی از برچسب‌های RFID بسیار نازک و انعطاف‌پذیر شده است که اکنون می‌توانند با حسگرهای چاپی، باتری‌های چاپی، سلول‌های خورشیدی و سایر فناوری‌ها ترکیب شوند. با چاپ الکترونیکی جدید و فناوری‌های جوهر رسانا، شرکت‌ها می‌توانند برچسب‌های RFID بدون تراشه خود را در محل چاپ کنند.

همچنین شرکت‌هایی هستند که روی فناوری چاپ سه بعدی کار می‌کنند که امکان چاپ مستقیم لوازم الکترونیکی در محصولات تولیدی  را در زمان تولید فراهم می نماید . پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور برچسب های RFID مستقیماً در داخل محصولات قرار داده شود و نیازی به برچسب گذاری مجدد نباشد .

پ ) - یکپارچه سازی سنسورها و تگها  برای ساده سازی کسب و کار

پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور ،  RFID به طور فزاینده ای بخشی از کل اکوسیستم سنسورهای تشخیص و فناوری های ارتباطی گردیده که به شرکت ها و سازمانها کمک خواهد کرد تا دارایی ها و محصولات قابل حمل خود را بهتر نظارت و مدیریت کنند. سنسورهای غیرفعال دما، رطوبت، فشار، ارتعاش و سایر عوامل با RFID ترکیب خواهند شد تا اطلاعات بیشتری را از لبه شرکت ارائه دهند.

در یک سیستم اکسس کنترل ، با کاربردهای پیشرفته اینترنت اشیا ، ممکن است بتوان حسگرهای RFID را در سیستم های کنترل صنعتی خود یکپارچه نمود که این امر باعث آسان شدن کارها و کاهش هزینه های دیگر خواهد گردید .

ت ) - افزایش ظرفیت حافظه در تولید تگهای هوشمند

افزایش ظرفیت حافظه و ایجاد هوشمندی در تگهای RFID و به تبع آن کالایی که برچسب گذاری می شود یکی دیگر از فعالیت های کلیدی تولید کنندگان در خال و آینده می باشد لذا برای فعال کردن این امر انتظار تولید برچسب‌هایی با حافظه بیشتر و با هزینه کمتر می باشد .

ث ) - ایمن سازی داده ها با استفاده از قابلیت های جدید مبتنی بر ابر

RFID به طور بالقوه می‌تواند مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی جدید را در فروشگاههای زنجیره ای ، مراقبت‌های بهداشتی، تولید و سایر بخش‌ها فعال کند، اما مدیریت داده‌هایی است که از هزاران برچسب وارد می‌شود یک چالش بزرگ مجسوب میگردد . با توجه به اینکه برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر ابر کار سنگین پشتیبانی IT را از محل فعالیت دور می‌کنند، شرکت‌ها اکنون می‌توانند راه‌حل‌های مدیریت مرکزی داده ها را بدون پرداخت هزینه‌های نیروی انسانی و خرید تجهیزات و سایر هزینه های استقرار به کار گیرند. برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر، هماهنگی را از هر نقطه  امکان پذیر ساخته و به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ داده ها را در سراسر زنجیره‌های تامین جهانی دریافت می کنند .

ج ) - در نظر گرفتن توصیه ها و استانداردهای زیست محیطی

اتحادیه اروپا قوانین و استانداردهای مدیریت زباله را ایجاد کرده است که بر استفاده از برچسب های RFID، به ویژه آنهایی که برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده اند، تأثیر می گذارد. از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات RFID با این استانداردها مطابقت دارند، فناوری RFID سازگارتر با محیط زیست خواهد بود. 

چ ) - گزینه های چاپ انعطاف پذیر

در آینده این امکان فراهم خواهد گردید تا چاپ برچسب‌های RFID از طریق خود ارائه دهندگان کالا و خدمات انجام پذیرند . چاپ را می توان با چاپگرهای صنعتی، دستگاه های رومیزی و حتی دستگاه های تلفن همراه انجام داد. علاوه بر این، مواد چاپ را می توان برای استفاده های خاص مانند محیط های با دمای بالا و استرس مکرر طراحی کرد.

 

نتیجه گیری :

استفاده روز افزون از فناوری RFID در سیستمهای کنترل دسترسی و ابزارهای هوشمند سازی کسب و کار در آستانه ورود به دوره هیجان انگیزی است که در آن افزایش مقبولیت ، ابزاری را برای ارائه دهندگان فناوری فراهم می کند تا در نوآوری های جدید و هیجان انگیز سرمایه گذاری کنند. همراه با پیشرفت‌های جدیدی که در بالا بیان گردید پیشرفت‌ها در مواد، پلیمرهای آلی، فناوری نانو و سایر زمینه‌ها ، نحوه ترکیب RFID در محصولات را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال، به جای برچسب متصل به لباس، یک فرستنده RFID را می توان مستقیماً با استفاده از جوهرهای رسانای زیست تخریب پذیر در پارچه یا بسته بندی چاپ کرد لذا میتوان پیش بینی کرد که استفاده از این فناوری در خطوط تولید و به خصوص در انبار داری هوشمند ، یک حقیقت غیر قابل انکار برای صاحبان کالا و مشاغل خواهد بود .