لطفا چند لحظه صبر کنید ...
استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل

استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل

دو شرکت HID و iPassport  تفاهم نامه ای را امضا نموده اند که بر اساس آن بتوانند با مشارکت یکدیگر فناوری تشخیص هویت دیجیتال را در صنعت حمل و نقل پیاده سازی کنند . شرکت HID Global  به عنوان یک شرکت پیشتاز در زمینه تولید سیستمهای کنترل دسترسی هوشمند مبتنی بر فناوریهای تشخیص علائم حیاتی به خصوص قناوری تشخیص چهره و شرکت iPassport به عنوان ارائه دهنده راه حلهای مبتنی بر فناوری هویت دیجیتال به توافق رسیده اند تا راه حل جدیدی را برای تأیید هویت به بخش حمل و نقل ارائه نمایند .این دو شرکت تلاش می کنند تا با استفاده از فناوری های نوین ، هویت مسافر را با استفاده از هوش مصنوعی تجربه نموده و کارایی فرودگاه را بهینه نمایند .

این دو شرکت در صدد هستند تا  مشکلات موجود در فرودگاهها شامل کلیه فرآیندهای شناسائی مسافر از لحظه ورود از گیت تردد نفر رو و گیت بازرسی چمدانی ، از تحویل گرفتن تا تحویل چمدان ، ایست بازرسی امنیتی ، خرده فروشی ، خریدهای بدون عوارض، دسترسی به سالن و سوار شدن ، تأخیر، کنسل کردن و ... را با استفاده از هوش مصنوعی مرتفع نمایند .

آنها دریافته اند که حرکت در فرودگاه ایمن ، نیازمند یک سیستم تأیید هویت مداوم و یکپارچه است که نه تنها تجربه مسافران را افزایش می‌دهد، بلکه کارایی را برای همه بهینه می‌کند. خطوط هوایی نیاز به تأیید هویت سریع و قابل اعتماد دارند تا سفری امن و بدون درز را برای مسافران فراهم کنند  بنابرین با رویکرد ماژولار  HID، خطوط هوایی و اپراتورهای فرودگاه اکنون می‌توانند قابلیت‌های تأیید هویت را به سرعت و به آسانی به سیستم‌های موجود اضافه کنند، بدون اینکه نیازی به ارتقای سیستمهای سخت افزاری و هزینه گران تعویض  پلتفرم جدید باشند.

استفاده از فناوری تشخیص چهره در سراسر فرودگاه به رضایت قبلی مسافر در هنگام رزرو یا ورود بستگی دارد. علاوه بر این، اطلاعات بیومتریک تنها در زمانی که مسافر در حال حمل و نقل در فرودگاه است ذخیره و استفاده می شود تا به رعایت قوانین مربوط به حریم خصوصی داده ها کمک کند.

سیستم ماژولار  HID ، شامل اجزای زیر است :

- سیستمهای نظارتی آنلاین تصویری

- سیستمهای سخت افزاری تشخیص چهره ، اثرانگشت، شناسنامه

- خوانندگان بلیط

- کیت های توسعه نرم افزار یا SDK

- شناسه اثبات و سرور بیومتریک

- مدیریت دستگاه

- خدمات حرفه ای بیومتریک

این فناوری علاوه بر خطوط هوایی و فرودگاه ها می تواند در سایر بخش های صنعت  حمل و نقل مانند کشتی های کروز و کشتی های حمل مسافر و ... نیز مورد استفاده قرار گیرد .

شرکت HID همچنین در سال 2022 یک قرارداد دیگری را نیز با پادشاهی بحرین امضا نموده است تا بر اساس آن یک راه حل ePassport  را بر آن کشور پیاده سازی نماید . بر اساس این قرارداد پادشاهی بحرین با حرکت از گذرنامه قابل خواندن توسط ماشین ، به سمت گذرنامه الکترونیکی حرکت کرده و گام مهمی را در مسیر تشخیص هویت الکترونیکی از مرحله ثبت نام ، شخصی سازی و صدور اسناد هویتی برداشته است .

 ePassport داده های بیومتریک و بیوگرافی شهروندان بحرینی را در تراشه ذخیره می کند و امنیت کلی و اعتماد جهانی به سند سفر را افزایش می دهد با این استقرار، بحرین می‌تواند به گروه فهرست کلید عمومی (PKD) سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) متشکل از 180 کشور بپیوندد که می‌توانند به داده‌های گذرنامه دسترسی داشته باشند و تبادل اطلاعات نماید کشورهای ICAO PKD قادر به اشتراک گذاری کلیدهای رمزنگاری هستند که به آنها امکان دسترسی و خواندن داده های موجود در تراشه را می دهدگذرنامه الکترونیکی درخواست ویزا را برای مسافران بحرینی تسهیل می‌کند، فرآیند مهاجرت را ساده می‌کند و استفاده از سیستم‌های کنترل خودکار مرزی مانند eGates را امکان‌پذیر می‌کند و تجربه سفر را آسان‌تر می‌کند.

گذرنامه الکترونیکی بحرینی جدید دارای پرتره رنگی و ویژگی امنیتی انحصاری  بوده و به گونه ای طراحی شده است که دارای بالاترین سطح امنیتی باشد .  این ویژگی پیشرفته از ساختار سند و پرتره محافظت می کند و به جلوگیری از جعل و تغییر تقلبی کمک می کنددر عین حال، احراز هویت برای افسران کنترل مرزی سریع و آسان است زیرا پرتره شهروند ناپدید می شود تا در هنگام مشاهده در برابر نور عبوری، یک واترمارک نمایان شودهمچنین  طرح پاسپورت نشان دهنده فرهنگ و تاریخ غنی این کشور است .

شرکت HID Global  در زمینه تولید گیت های کنترل تردد ورود خروج ، اکسس کنترل ، دستگاههای حضور غیاب ، تجهیزات مبتنی بر فناوری RFID ، ریدرهای برد متوسط و ریدرهای برد بلند UHF  و تجهیزات بازرسی بدنی و تجهیزات ایکس ری و به طور کلی در زمینه تولید تجهیزات حفاظت فیزیکی یکی از شرکتهای پیشتاز در جهان می باشد .